آثار و فوائد بصیرت
سه شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۴۸ ق.ظ
آثار و فواید داشتنِ بصیرت را از ابعاد چندی میتوان مورد توجه قرار داد:
1. انسانِ بصیر نسبت به موقعیتی که در آن قرار گرفته
دارای اِشرافِ اطلاعاتی نسبتاً کامل است،
به گونه ای که هیچ نکته ای را فروگزار نکرده،
نسبت به آن دچار غفلت یا فراموشی نمی شود.
2. فرد بصیر دارای قدرت تشخیص سره از ناسره ،
2. فرد بصیر دارای قدرت تشخیص سره از ناسره ،
درست از نادرست وحق از باطل است،
چراکه یکی از لوازم بصیرت ،داشتن قدرت تجزیه وتحلیل می باشد.
3. داشتن بصیرت یعنی استفاده به جا و بهینه از ابزارهای شناخت
3. داشتن بصیرت یعنی استفاده به جا و بهینه از ابزارهای شناخت
و کسب معرفت که خداوند در اختیار انسان قرارداده است
مانند قلب ، چشم و گوش ، و این یعنی بهترین راه سپاسگزاری ازنعمتهای الهی.
بنابراین فرد بصیر ،شاکر و سپاسگزار نعمتهای خداونداست.
4. داشتن بصیرت موجب پندآموزی و عبرت گیری از حوادث و رخدادهای مختلف است:
5. داشتن بصیرت انسان را از خطر گمراهی نجات داده ،
4. داشتن بصیرت موجب پندآموزی و عبرت گیری از حوادث و رخدادهای مختلف است:
فَاعتَبِروا یا اولِی الاَبَصار.(1)
5. داشتن بصیرت انسان را از خطر گمراهی نجات داده ،
مسیر صحیح زندگی و تصمیم گیری درست را به او می شناساند ،
در غیر این صورت بیدی خواهد بود که با هر بادی خواهد لرزید
و چون به اصول معتبری تکیه نمی زند هر صدایی که از هر گوشه ای بلند شود او را به سوی خود میخواند و او نیز هر روز بر موضعی و تصمیمی خواهد بود :
ترجمه: مردم سه گروهند،
اَلنََّاسُ ثَلاثَة فَعَالِم رَبََّانِی وَ مُتَعَلِّم عَلَی سَبیلِ نَجَاةٍ وَ هَمَج رَعَاع اتباعُ کلِ نَاعَقٍ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ رِیحٍ
لَم یَستَضیئوا بِنورِالعِلمِ وَ لَم یَلجَئوا
اِلَی رُکنٍ وَثیقٍ.(2)
لَم یَستَضیئوا بِنورِالعِلمِ وَ لَم یَلجَئوا
اِلَی رُکنٍ وَثیقٍ.(2)
ترجمه: مردم سه گروهند،
عالمان ربانی
(آنان که دانش وآگاهی لازم و کافی دارند و خود را به تربیت الهی تربیت نموده اند)
آموزندگانی که بر مسیر رستگاری قراردارند
و گروهی که مانند پشه های کوچک بوده ،
دستخوش باد و طوفانند و باوزش هر بادی به سویی میروند ،
نه از نور دانش بهره ای برده اند و نه به اصولی استوار پایبندند.
6. بصیرت از گرفتار شدن فرد در دامهایی که گروههای منحرف می گسترانند جلوگیری می نماید
6. بصیرت از گرفتار شدن فرد در دامهایی که گروههای منحرف می گسترانند جلوگیری می نماید
چراکه فرد بصیر وآگاه،حق و اصول و نشانه های حق را می شناسد
و با این ملاک ها و معیارها به شناسایی افراد و گروهها و دیدگاههای آنان می پردازد
چنانکه امام علی(علیه السلام)در بیان دلایل اشتباه حارث بن حوط یادآور میشود :
ای حارث!
تو زیر پای خود را دیدی اما پیرامونت رانگاه نکردی
به همین دلیل سرگردان و حیرت زده شده ای .
تو حق را نشناخته ای تا گروه باطل گرایان را تشخیص دهی.(3)
7. ایستادگی ومقاومت در مسیرحق ،یکی دیگر از آثاربسیارمهم بینش وبصیرت صحیح است.
قرآن کریم ازچنین کسانی به نام ربّیّون نام می برد.
7. ایستادگی ومقاومت در مسیرحق ،یکی دیگر از آثاربسیارمهم بینش وبصیرت صحیح است.
قرآن کریم ازچنین کسانی به نام ربّیّون نام می برد.
ربیون کسانی اند که در مکتب انبیاء(علیهم السلام)تربیت شده ،
بازوهای پر توان پیامبران الهی برای پیشبرد اهداف و مقاصد آنان بوده اند:
ترجمه: چه بسیاربوده اند از انبیاء که گروه بسیاری از پیروانشان همراه آنان جنگیدند
وَ کَأَیِّن مِن نَبِی قَاتَلَ مَعَه رِبّیّونََ کثیر فَمَا وَهَنوا لِمَا اَثَابَهُم فِی سَبیلِ اللهِ وَ مَاضَعُفُوا وَ
مَا استَکَانوا وَاللهُ یُحبُّ الصََّابِرینَ.(4)
مَا استَکَانوا وَاللهُ یُحبُّ الصََّابِرینَ.(4)
ترجمه: چه بسیاربوده اند از انبیاء که گروه بسیاری از پیروانشان همراه آنان جنگیدند
و در این راه از سختی ها و دشواری هایی که برایشان بخاطر خدا پیش می آمد سستی نکردند
و ضعیف و ناتوان نشدند و تن به خواسته های دشمنان خدا ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.
برگرفته از کتاب انسان مطلوب
پی نوشت ها:
(1) : سوره حشر/2
(2) : نهج البلاغه/حکمت147
(3) : نهج البلاغه/حکمت262
(4) :سوره آل عمران/146